Chocolate

Autor Tema: Zitarice u prehrani  (Pročitano 1245 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Barjak

  • Gost
Zitarice u prehrani
« poslato: 21 :22 :25 - 25. Septembar 2010.g. »

preuzeto

Vec sam pisala o tome kako odredjena kolicina zitarica, pravilno pripremljenih, moze biti sastojak u prirodnoj zdravoj prehrani djece, mladih u razvoju i odraslih koji su zdravi i nemaju problema sa prekomjernom tjelesnom tezinom. Osobe koje naginju nakupljanju suvisnih kilograma, bilo da se radi o 5-10 kilograma, ili 30 i vise kilograma, nakupljaju te kilograme zbog toga sto su osjetljivi na ugljikohidrate. Netko je manje osjetljiv (5-10 kg viska), netko vise (10-20 kg viska) a netko je jako puno osjetljiv na ugljikohidrate (30 kg viska i vise). Ova osjetljivost uvjetovana je djelomicno naslijedjem, ali najcesce pretjeranom konzumacijom secera i skroba tijekom zivota, narocito u djetinjstvu kad su i male kolicine secera i skroba zapravo previse.


Kad kazem da je LCHF prirodna i zdrava prehrana za cijelu obitelj onda mislim na prehranu sa smanjenim unosom ugljikohidrata u odnosu na vazece prehrambene smjernice koje kazu da se prehrana treba bazirati na ugljikohidratima. Ali koliko je to ”smanjeni unos ugljikohidrata” ovisi o nasoj osjetljivosti na ugljikohidrate.


Sto je osoba deblja to je osjetljivija pa npr jedna osoba koja ima 30-tak kilograma viska je vrlo osjetljiva na UH, i ima povecan rizik za dobiti inzulinsku rezistenciju, dijabetes tip 2 i druge bolesti. Ova osoba bi trebala vrlo ozbiljno ograniciti unos UH na maksimalno 20 g dnevno (oko 4-5% E), a u nekim slucajevima i nize. Sto se ima manje kilograma viska, znaci da je u pitanju manja osjetljivost na UH i da ih se moze unositi u nesto slobodnijim kolicinama. Netko mrsavi sa unosom od 50 g UH (oko 10% E) dnevno, netko mozda tolerira i vise. Ali u svakom slucaju ako treba mrsaviti, UH se dobivaju iz povrca koje raste iznad zemlje, mlijecnih proizvoda, orasastih plodova i bobicastog ovca, dakle namirnice koje su dio LCHF prehrane.


Osobe koje nisu osjetljive na UH, djeca i mladi u razvoji, te odrasli koji su zdravi i imaju normalnu tjelesnu tezinu, mogu nadopuniti svoju prehranu nekim proizvodima od zitarica, na nacin da zitarice, tj ugljikohidrati iz zitarica budu jedan manji dio prehrane a ne njezin glavni dio. Ovo napominjem zato sto kad pocnem stavljati recepte za kruh, mufinse, palacinke i sl, da znate da se ne odnose na one koji mrsave nego su upuceni djeci, mladima i svima onima kod kojih nije poremecen metabolizam.


Nasi pretci i tradicionalni narodi u skoro svim dijelovima svijeta su natapali i fermentirali zitarice prije nego su ih jeli. Meni je fascinantno to kako su znali sto treba raditi jer su ove stare metode sasvim u skladu sa nalazima moderne nauke o zitaricama! Sve zitarice u svojoj opni sadrze fitinsku kiselinu koja sprecava absorpciju kalcija, magnezija, kopra, zeljeza i cinka u probavnom traktu. Zato prehrana bogata nefermentiranim zitaricama moze lako dovesti do ozbiljnog nedostatka ovih minerala u tijelu i smanjivanja kostane mase. Danasnje prehrambene smjernice nas poticu da jedemo sve vece kolicine neobradjenih integralnih zitarica, sto dovodi do mnogih bolesti crijeva kao npr IBS Irritable Bowel Sindrom, poremecaj osjetljivih crijeva gdje su simptomi bolovi u stomaku, napuhani stomak, proljev ili kronicni zatvor.


U procesu natapanja se omogucuje da enzimi, lakto-bakterije i brojni drugi sitni ”pomagaci” razgrade i neutraliziraju fitinsku kiselinu. Potrebno je najmanje 7 sati natapanja u toploj kiselkastoj vodi da se neutralizira veci dio fitinske kiseline u zitaricama (preporuca se natapanje od 7-24 sata). Natapanje u toploj vodi takodjer neutralizira inhibitore enzima (spojevi koji blokiraju rad enzima koji su vrlo vazni za probavu hrane) koji se nalaze u svim zitaricama, pa se njihovom neutralizacijom potice proizvodnja brojnih vrijednih enzima koji nam pomazu da mozemo absorbirati puno vise vitamina iz zitarica, narocito B skupine.


Znanstvenici su otkrili da su proteini iz zitarica, narocito gluten, vrlo teski za probavu. Prehrana bogata nepravilno pripremljenim zitaricama, narocito vrstama koje sadrze puno glutena kao psenica, predstavlja ogroman napor za cijeli nas probavni trakt, i kao posljedicu toga imamo rastuci broj alergija, celijakije, kronicno lose probave, mentalnih bolesti i sirenje gljivicnog oboljenja candide albicans. Najnovija istrazivanja povezuju netolerantnost prema glutenu sa bolescu multipla skleroza. Za vrijeme natapanja i fermentacije se gluten i drugi tesko probavljivi proteini djelimicno razgradjuju na jednostavnije komponente koje tako postaju lakse za absorpciju u tijelu.


Zitarice se dijele u dvije kategorije. One koje sadrze gluten kao zob, raz, jecam i psenica se ne bi smjele upotrebljavati bez da su se prethodno namakale i fermentirale. Heljda*, riza i proso ne sadrze gluten i lakse su za probavu. Cjelovita riza i cjelovito proso sadrzavaju manje kolicine fitinske kiseline nego druge zitarice pa nije bas neophodno namakati ih. Medjutim trebali bi se kuhati barem dva sata, najbolje u prethodno pripremljenoj juhi od kostiju koja je vrlo bogata mineralima. Ovo bi neutraliziralo nesto fitinske kiseline koju riza i proso sadrze a dodatni minerali bi kompenzirali za one koji su ostali nedostupni.


U novije vrijeme su postale popularne neke ”nove” zitarice koje ranije nisu bile zastupljene u nasim krajevima. Npr spelt, quinoa* i amaranth*. Spelt i quinoa se isto trebaju natapati prije upotrebe. Sve vrste zitarica se uvijek trebaju koristiti cjelovite, onako kako dolaze u prirodi i kako su ih tradicionalni narodi upotrebljavali. Cjelovite zitarice treba namakati u kiselkastoj otopini npr u vodi sa nekoliko zlica jogurta, najmanje 7 sati ali po mogucnosti 12 do 24 sata. Brasno se namace u jogurtu ili kiselom mlijeku. Dalje se nastavlja sa pripremom jela na uobicajeni nacin.


Brasno od soje se ne preporucuje jer soja sadrzava fitinsku kiselinu i inhibitore enzima koji se ne mogu neutralizirati obicnim metodama natapanja i dugotrajnog kuhanja, vec jedino dugotrajnim sporim procesom fermentiranja koji rezultira tradicionalnim fermentiranim proizvodima od soje natto, miso i tempeh. Antinutrijenti u modernim proizvodima od soje i brasnu od soje mogu zaustaviti rast i uzrokovati crijevne probleme, oticanje gusterace pa cak i rak. Osim toga soja ima visoki sadrzaj omege-3 koja se brzo uzegne kad se zrno samelje u brasno. Brasno soje ima odvratan okus koji je tesko maskirati – nacin kako priroda porucuje da nesto treba izbjegavati.


Najbolji nacin za pripremanje kruha je tradicionalni kruh od kiselog tijesta ili prirodnog kvasca. Zahtijeva nesto vise vremena za pripremu, ali ako se napravi veca kolicina moze dugo trajati jer se ne susi i ne mrvi kao obicni kruh sa kupovnim kvascem.


*Heljda, quinoa i amaranth zapravo nisu zitarice ali se upotrebljavaju na isti nacin kao i zitarice. Ne sadrze gluten.
« Poslednja izmena: 17 :05 :05 - 21. Februar 2011.g. Ognjen »

Van mreže anana

  • Pripravnik
  • *
  • Poruke: 6
  • ZAHVALNICE 0
  • OS:
  • Mac OS X 10.4.11 Mac OS X 10.4.11
  • Browser:
  • Safari 4.1.3 Safari 4.1.3
    • Imejl
Odg: Zitarice u prehrani
« Odgovor #1 poslato: 10 :32 :58 - 10. Januar 2011.g. »
http://istineilaziohrani.blogspot.com/2010/09/zitarice-u-prehrani.html

barjak dodaj u svojim postovima izvor tekstova!

Van mreže Ognjen

  • Administrator
  • *
  • Poruke: 2132
  • Zemlja: rs
  • ZAHVALNICE 208
  • Pol: Muškarac
  • The Show Must Go On ...
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.6.13 Firefox 3.6.13
    • Klub Ljubitelja Timockih Pruga
    • Imejl
Odg: Zitarice u prehrani
« Odgovor #2 poslato: 17 :05 :27 - 21. Februar 2011.g. »
http://istineilaziohrani.blogspot.com/2010/09/zitarice-u-prehrani.html

barjak dodaj u svojim postovima izvor tekstova!

Izvinjavam se u ime Administracije foruma na ovoj neprijatnosti.
Postavljeno je obavestenje o mestu odakle je preuzeta ova tema